Mijn trainingen

Je hebt nog geen profiel of bent nog niet ingelogd op deze website. Je kunt hier inloggen of registreer hier!

Nieuwe leden

Nieuwe teams

Aangemaakt: 22-01-2012

Welkom nieuwe leden en teams, veel plezier op Drooog.

Drooog.nl, de vereniging voor indoorroeiers.

Hier brengen we alle informatie voor sporters op een roeimachine bij elkaar. Daarbij kunnen we niet zonder jouw hulp. Experts, forummoderators en schrijvers zijn van harte welkom. Registreer of login en deel jouw ervaringen. Wil je een Blog bijhouden of heb je vragen of opmerkingen, mail ons op Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft JavaScript nodig om het te kunnen zien. .

De lente is begonnen
Geschreven door jacques   
maandag, 08 april 2013 17:47

Je zou het niet zeggen als je naar de thermometer kijkt. Maar meteorologisch gezien is het toch echt zo: de lente is er. Veel 'op-het-water-roeiers' zoals ik verplaatsen hun sportactiviteiten dan meer naar buiten en laten de roeimachine grotendeels werkeloos binnen staan. Niet heel raar: het is natuurlijk fijner om met de zon op je gezicht te sporten dan binnen te zitten. Maar die arme ergometer moet je niet vergeten zodra de temperatuur weer richting de vijfiten graden gaat!

Mocht je net als vele anderen de ergometer ook laten staan, doe dan nog even deze twee dingen:

  1. Haal de batterijen uit je monitor. Lekkende batterijen vernielen je monitor en dat is een duur ding.
  2. Smeer je ketting nu nog even snel. Die blijft dan beschermt tegen roest en is in oktober nog steeds in goede staat.

 

Gelukkig houdt niet iedereen spontaan op met indoorroeien. Fantieke Drooog-roeiers zetten nog even een tandje bij om het indoorseizoen 2013 goed af te ronden. Dit loopt namelijk tot en met 30 april. Op 1 mei begint het nieuwe seizoen, dus heb je nog even de kans om een goede seizoensprestatie neer te zetten en jezelf op een aardige positie terug te zien in de ranglijsten. Dikwijls gaan indoorroeiers op 1 mei ook snel even op de ergometer zitten om een leuke prestatie neer te zetten. Als de lijsten nog leeg zijn is er grote kans dat je, al was het maar voor even, bovenaan komt te staan. Even een screenshot maken en je hebt het bewijs dat de beste was.

De laatste tijd ben ik, naast het nadenken over de vernieuwing van onze website die hopelijk in april zullen worden gelanceerd, veel aan het nadenken over de redenen voor het trainen op een roeimachine. In dit geval de machine die ik lever: de Concept2. Maar het gaat op voor iedere machine natuurlijk. Uiteindelijk kom ik er op uit dat het gaat om 'bewegen'. Je moet gewoon een paar keer per week lekker zweten. Als je dat doet dan haal je veel meer (voldoening) uit het leven dan als je chronisch op de bank zit.

Als je alleen maar op de ergometer stapt om af te vallen ben ik bang dat ik je teleur moet stellen.  Focussen op afvallen werkt niet. Veel onderzoek heeft laten zien dat de meeste mensen na twaalf maanden weer terug zijn op hun oude gewicht. Ander onderzoek laat bovendien zien dat je bijna geen nadelige invloed ondervindt van een beetje overgewicht als je fit bent. (Ik heb het hier niet over enorm overgewicht maar over 5-10% overgewicht) Hier valt het overgrote deel van Nederland en België onder. Met het gewicht van de meeste mensen is trouwens niets mis in tegenstelling tot wat de dieetbangmaakindustrie ons wil doen geloven.

Maar willen bewegen bewegen, waar begint dat? Hoe moet je gaan bewegen, wat moet je doen? Bij voorkeur iets dat je leuk vindt en ook praktisch gezien enkele keren per week zou kunnen doen. Veel mensen vinden wielrennen leuk om te doen. Maar als je van negen tot zes werkt kun je in de wintermaanden nooit doordeweeks sporten. Dat is niet zo praktisch. Zoek er dus iets bij wat je wel kunt doen voor de donkere maanden. Bijvoorbeeld een roeimachine.

Hoeveel moet je dan bewegen? Ik heb het gevoel dat de enorme trainingsinspanningen van toppers veel mensen afschrikken om überhaupt te beginnen. Helaas is er niet zo veel research gedaan naar trainingsarbeid, maar ik vond wat onderzoek van Harvard waarin werd bevonden dat iedere minuut die je sport een positief effect heeft op je gesteldheid, tot ongeveer 3.000 kilocalorieën per week. Ga je meer sporten dan is het moeilijk te bepalen wat de effecten zijn. Een klein beetje sporten is dus al genoeg, maar hoe meer je beweegt des te beter: 200-250 minuten per week flink zweten is prima.

Hoe intensief moet je dan bewegen? Intensiteit en duur zijn grotendeels uitwisselbaar voor de gezondheidsaspecten. Dat kun je ook opmaken uit het onderzoek dat ik hierboven al aanhaalde. Het maakt nauwelijks uit hoe je die kilocalorieën verbrandt. Als je het maar doet. Voor prestatiegericht sporten blijkt wel dat je de erg intensieve (sprint)trainingen niet moet verwaarlozen en er minstens één per week moet handhaven.

Hoe ga je dat dan vol houden? Ik heb niet zoveel discipline dus dit is mijn eigen zwakke punt. Maar ik weet als geen ander dat je discipline nodig hebt totdat het routine wordt. Daarom een paar tips:

  • Neem een doel dat je altijd kunt halen. Dus niet 10 kilo afvallen, dat is moeilijk 'zomaar' te realiseren. Een totaalafstand van 100 kilometer per week roeien is dan makkelijker. Je moet dan natuurlijk wel écht die 100 kilometer roeien. Als je maar genoeg kleine beetjes roeit kun je altijd 100 kilometer halen.
  • Stel geen doel dat je pas over een jaar wilt realiseren. Neem juist iets dat twee tot drie maanden vooruit ligt.
  • Als het volgens je agenda een sportdag is, ga het dan ook echt doen. Al is het alleen maar je sportkleren aan en vijf minuten bewegen. Je hebt het gedaan en als je het volhoud wordt het steeds meer routine en zul je lak gaan hebben aan al die stemmetjes in je hoofd die zeggen dat op de bank zitten toch veel fijner is dan op je fitness-apparaat.

 

Ik hoef de meeste lezers van dit blog waarschijnlijk niet meer te overtuigen. Maar wie weet heb je mensen in je omgeving die deze boodschap ter harte kunnen nemen.

 

 

Plaats reactie


20 Mrt 2013 | 16:30
World Ergo Challenge

Het is wat stil geweest op Drooog. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de naderende lente en de start van het nieuwe roeiseizoen. Opeens zit niemand meer op de ergometer, maar kruipt iedereen weer in de boot om zijn of haar halen te maken. Maar als je toch nog graag je halen maakt op de roeimachine is het misschien een leuk idee om mee te doen aan de World Ergo Challenge (WEC). Lekker in teamverband ergometeren tegen mensen over de hele wereld.

Lees meer...
Banner
26 Feb 2013 | 21:18
Fransen zitten vijf dagen op de ergo

Een marathon is lang. En een 24-uurs race al helemaal - vraag maar aan Wim Oosterveld. Maar vijf dagen en vijf nachten op de ergometer zitten? Dat lijkt toch wat te gortig. Toch deden twee Fransen het voor het goede doel. Om aandacht te vragen voor ziektes aan de luchtwegen zaten Thomas Busser en Romaric Cavard samen 110 uur op de ergometer. Daarmee zette het duo een wereldrecord én haalden ze geld op voor het goede doel: ruim € 12.000,- en de teller loopt nog altijd door. Voor iedereen die twijfelt aan de indrukwekkende prestatie: in het begeleidende filmpje is duidelijk te zien de marathonsessie van de roeiers vergde.  

10 Feb 2013 | 18:36
Nieuw marathonrecord voor Oosterveld

Tilburger Wim Oosterveld heeft vanmiddag om 16:00 een nieuw wereldrecord ergometeren op de klokken gezet. Na 24 uur op de roeimachine had Oosterveld maar liefst 289.928 meter op zijn klokje staan, ruim vier kilometer verder dan het oude record dat al sinds 1988 op naam stond van de Amerikaan Richard Curtis. De 44-jarige Oosterveld, die volgens eigen zeggen met enige moeite in de "redelijk comfortabele" passagiersstoel van zijn auto was gehesen, was blij met de uitslag. "Ik hoop dat het record een jaar of 5,5 staat. Dan ben ik niet geneigd om het terug te willen pakken mocht ik het kwijtraken."

Lees meer...
08 Feb 2013 | 13:22
Nederlanders jagen op solo-marathonrecords

Morgen staat in het teken van een wereldrecordpoging: ergometerfanaten Wim Oosterveld (43), André Derksen (49) en Martijn Weterings (31) gaan dan proberen twee 24-uurswereldrecord te verbeteren. Oosterveld en Derksen strijden in dezelfde leeftijdscategorie en moeten in 24 uur meer dan 285.840 meter zien te roeien. Mocht dat ze lukken dan verbreken ze een record wat al sinds 1988 in de boeken staat. Weterings heeft geen concurrentie naast zich, maar zal desondanks alles uit de kast moeten halen om verder te komen dan 314.348 meter, vorig jaar november gerealiseerd door de Amerikaan Ryan Palmer.

Lees meer...
21 Jan 2013 | 21:30
Weer verbroken records tijdens Ergohead

Roel Braas en de Deense lichte roeier Steffen Jensen hebben zich tijdens de Amsterdam World Ergohead van hun beste kant laten zien. Beiden verbeterden namelijk hun respectievelijk wereldrecords. Jensen, die zijn veld met tegenstanders van formaat als de gebroeders Muda en de Portugese lichte mannen Pedro Fraga en Nuño Mendez de baas was, roeide dertig meter verder dan het oude record en eindigde op 6.196 meter (gemiddeld 1:36.8). Niet veel later kwam Roel Braas tijdens zijn twintig minuten hard tot een totaal van 6.443 meter, tien virtuele meters verder dan vorig jaar.

Lees meer...
Banner

maak je eigen trainingsschema











roeigoed_catalogus

Laatste Forumberichten

No posts to display.